Ponad 44 tysiące zmian sprzedawcy energii w 2024 roku

Według opublikowanych danych URE w ubiegłym roku aż 44 405 odbiorców zdecydowało się na zmianę sprzedawcy energii, co stanowi wzrost o 72 procent w porównaniu do roku 2023. Wśród gospodarstw domowych z grupy taryfowej G odnotowano 26 635 takich zmian, co oznacza wzrost o 50 procent względem roku poprzedniego. Jeszcze większy wzrost zaobserwowano w sektorze biznesowym obejmującym grupy taryfowe A, B i C, gdzie liczba zmian osiągnęła niemal 18 tysięcy, co oznacza wzrost o 121 procent rok do roku.

Żródło: URE

Od 2007 roku, kiedy rynek energii został uwolniony, ponad milion odbiorców skorzystało z prawa do zmiany sprzedawcy. Wśród nich znajduje się 786 tysięcy klientów indywidualnych oraz 256 tysięcy przedsiębiorstw. Sprzedawcy energii mają dużą swobodę w określaniu szczegółów umowy i cen energii, a te zmieniają się dynamicznie w zależności od sytuacji geopolitycznej, dostępności paliw kopalnych i działań konkurencji.

Warunki zawarte w podpisanej lata temu umowie mogą nie być już tak atrakcyjne jak te, które sprzedawcy energii oferują obecnie. Zmiana sprzedawcy daje szansę na oszczędność lub otrzymanie dodatkowych usług w cenie, np. całodobowego wsparcia energetycznego. Ponadto takie działania zwiększają konkurencyjność ofert, sprawiając, że najwięksi gracze na rynku tracą dotychczasową silną pozycję i nie mogą już dyktować warunków. Wybór nowej oferty to też okazja, aby zrezygnować z tradycyjnych źródeł energii na rzecz tych odnawialnych. W ten sposób zyskuje nie tylko konsument, ale też środowisko. A za sprawą regulacji (np. unijnej dyrektywy CSRD) niektóre z firm są już prawnie zobligowane do wykazywania tego typu działań. Nawet jeśli obowiązek ten nie dotyczy jeszcze danej organizacji, warto wdrożyć takie rozwiązanie zanim będzie wymagane ono przez prawo.

Według ustawy Prawo energetyczne procedura zmiany sprzedawcy powinna trwać nie więcej niż 30 dni przy pierwszej zmianie, a w przypadku następnych maksymalnie 14 dni. Aby proces przebiegał sprawnie, należy się do niego przygotować. Na początek warto przejrzeć dokumenty i faktury otrzymywane od dotychczasowego sprzedawcy.

Zadań do realizacji przy zmianie sprzedawcy jest sporo i mogą być czasochłonne. Jednak odbiorca końcowy nie musi robić tego sam. W przypadku skorzystania z pośrednictwa nowego sprzedawcy, podejmuje on powyższe kroki w imieniu klienta na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Obie spółki przeprowadzają cały proces zmiany między sobą, bez konieczności angażowania odbiorcy.

Więcej informacji:

https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/12463,Ponad-44-tys-zmian-sprzedawcy-pradu-w-2024-r.html