PZS– co to?

Jesień to intensywny okres w firmach zajmujących się sprzedażą energii elektrycznej. Często słyszymy wtedy skrót PZS, czyli Proces Zmiany Sprzedawcy. Zespoły sprzedażowe finalizują umowy na sprzedaż energii, a zespoły obsługi Klienta czyli tzw. Back Office przygotowują zgłoszenia zmiany sprzedawcy, aby skutecznie rozpocząć sprzedaż energii.

Proces zmiany sprzedawcy zafunkcjonował na polskim rynku od 2004 roku, kiedy to zgodnie z zasadą TPA (Third Party Access – zasada dostępu stron trzecich), Klienci otrzymali prawo do wyboru Sprzedawcy energii.

Zasada TPA ma służyć rozwijaniu konkurencji na rynku energii elektrycznej. Dzieje się tak za sprawą możliwości korzystania z sieci energetycznego przedsiębiorstwa sieciowego bez obowiązku kupowania od niego energii elektrycznej. Przesył energii pozostaje w gestii lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) a obszar tej działalności jest regulowany przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE).

Sprzedawcą energii może być każde przedsiębiorstwo posiadające koncesję na obrót lub wytwarzanie energii elektrycznej, wydaną przez Prezesa URE. Warunkiem niezbędnym do realizacji sprzedaży energii elektrycznej jest posiadanie przez wybranego Sprzedawcę Generalnej Umowy Dystrybucji (GUD) lub Generalnej Umowy Dystrybucji dla usługi kompleksowej (GUD-k) zawartej do firmy przyłączonego do danej sieci OSD

Zasady i warunki zaopatrywania odbiorców w energię elektryczną przez przedsiębiorstwa energetyczne oraz prawo Klientów do wyboru sprzedawcy określają:

  • ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 755 z późniejszymi zmianami);
  • rozporządzenia wykonawcze do ustawy Prawo energetyczne,
  • Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej (IRiESD).

Klient ma prawo zmienić sprzedawcę energii w dowolnym momencie, o ile nie ograniczają go zapisy dotychczasowej umowy sprzedaży.

Dlaczego warto zmienić Sprzedawcę energii?

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść liczne korzyści, a sam proces jest prosty. Oto najważniejsze informacje, o których warto wiedzieć:

  1. Minimalny wysiłek dla Klienta
    Nowy Sprzedawca energii, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, zajmuje się wszystkimi formalnościami – wypowiada umowę dotychczasowemu Sprzedawcy i zgłasza zmianę w OSD. Dzięki temu rola Klienta dotyczy podjęcia decyzji o zmianie i akceptacji warunków handlowych u nowego Sprzedawcy. Sprzedawca po zakończonym procesie informuje Klienta o zmianie, a dostarczanie energii przez nowego Sprzedawca rozpocznie się w terminach zgodnych z zawartą umową.
  2. Bez przerw w dostawie energii
    Zmiana sprzedawcy dotyczy jedynie umowy sprzedaży, a energia dostarczana jest nadal przez tego samego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Proces odbywa się płynnie, bez przerw w dostawach. Klient ma zapewnioną gwarancję ciągłości dostaw energii do swojej firmy.
  3. Brak kosztów związanych ze zmianą
    Proces zmiany sprzedawcy jest bezpłatny. Klient nie ponosi żadnych dodatkowych opłat, co sprawia, że finansowo jest to neutralny proces.
  4. Szybki czas realizacji
    Zmiana sprzedawcy trwa zwykle około 21 dni od poprawnego zgłoszenia w OSD, a przejście do nowego Sprzedawcy odbywa się zgodnie z datą rozpoczęcia sprzedaży wskazaną w umowie.

Korzyści ze zmiany sprzedawcy

Zmiana sprzedawcy może przynieść wymierne korzyści, zarówno finansowe, wizerunkowe, jak i te związane z jakością obsługi:

  1. Dostęp do energii odnawialnej
    Coraz więcej Sprzedawców, w tym Ekovoltis – oferuje możliwość zakupu energii z odnawialnych źródeł, co pozwala na bardziej ekologiczne wybory. Ma to szczególne znaczenia dla firm, które w ramach swoich strategicznych działań potrzebują udokumentować, iż kupują energię „zieloną”.
  2. Przejrzystość umów
    Nowi Sprzedawcy często oferują proste i zrozumiałe umowy, bez ukrytych opłat. Warto zwrócić uwagę na kary za ewentualne przedterminowe rozwiązanie dotychczasowej umowy sprzedaży.
  3. Lepsza obsługa klienta
    Nowi Sprzedawcy często oferują wyższą jakość obsługi, szybciej reagują na zgłoszenia i udostępniają nowoczesne narzędzia, takie jak aplikacje mobilne do zarządzania rachunkami, eBOK.
  4. Niższe koszty energii
    Konkurencja na rynku sprzyja obniżaniu cen, a Klienci mogą wybrać ofertę najbardziej dopasowaną do ich potrzeb. Warto jest sprawdzić stawki za energię elektryczną i modele rozliczania, które odpowiadają potrzebom Klienta i są dostosowane do charakterystyki zużycia energii. Dzięki dużemu zużyciu energii, firmy mogą negocjować bardziej atrakcyjne ceny, co przekłada się na znaczące oszczędności i obniżenie kosztów zakupu energii.
  5. Brak przerw w dostawie energii
    Zmiana dotyczy jedynie kwestii umownych – energia jest dostarczana nieprzerwanie przez OSD, na terenie, którego znajduje się licznik Klienta.
  6. Promocje i proekologiczny wizerunek
    Nowi sprzedawcy często proponują promocje, które mogą obniżyć koszty energii lub przynieść inne korzyści, jak np. „zielone” certyfikaty potwierdzające, że Klient kupuje energię z odnawialnych źródeł energii. Wybór Sprzedawcy oferującego energię z odnawialnych źródeł wzmocni wizerunek firmy i może wpłynąć na relacje z Klientami oraz inwestorami.

Zmiana sprzedawcy w dobie technologii i dostępu do rozwiązań cyfrowych umożliwia Klientom wybór nowego Sprzedawcy łatwo i przyjaźnie. Warto również dowiedzieć się więcej o nowym Sprzedawcy – kim jest, jak przeprowadza proces zmiany sprzedawcy, jakie korzyści zawiera jego oferta dla biznesu.

Autor: Agnieszka Tarasewicz